poniedziałek, 27 października 2014

VIII ZAJĘCIA: MALI PISARZE Z SZEMUDU

Dziś mieliśmy przyjemność uczestniczyć w Warsztatach Tworzenia Opowieści, w których biorą udział uczniowie szkół podstawowych z naszej gminy. W trakcie spotkań, dzieci tworzą swoją własną, autorską bajkę, którą następnie zapisują w Dziennikach Projektowych. 


Naszą wizytę u młodszych kolegów udokumentowaliśmy serią zdjęć. Bardzo ciężko było nam skupić się na pracy fotografa, gdyż zajęcia były bardzo ciekawe :). W przeciwieństwie do naszych spotkań, dzieci siedziały na podłodze, na ogromnym spadochronie. Na środku sali stało krzesło, które było swoistym tronem. Osoba, która siedziała na nim mogła zaprezentować reszcie uczestników (i gościom ;D) swój Dziennik - zapisane fragmenty bajki oraz stworzone ilustracje. 


Bajka była tworzona przy pomocy 3 worków. W każdym z nich znajdowały się przedmioty, które, po wylosowaniu przez dziecko, stawały się elementem historii. Opowiadanie było odczytywane przez niezwykle ciepłą i sympatyczną panią Iwonkę. Następnie nasi młodsi koledzy i koleżanki tworzyli dalszą część historii. Natomiast na koniec zajęć wszyscy siadali przy stole i rysowali to, co przed chwilą pojawiło się w bajce za sprawą ich wyobraźni. 
W czasie warsztatów panowała bardzo przyjazna atmosfera, która sprzyjała kreatywnemu myśleniu - zarówno nam, jak i dzieciom. Bardzo dobrze bawiliśmy się na ich zajęciach i już nie możemy się doczekać kolejnej wizyty na warsztatach dla małych pisarzy z Szemudu ;)!





poniedziałek, 20 października 2014

VII ZAJĘCIA: GEOCATCHING - ZNAJDŹ W SOBIE ODKRYWCĘ!

Czy na świecie istnieją jeszcze zakopane skarby, ukryte mapy, zapomniane skrytki i stare pergaminy ze wskazówkami prowadzącymi do niezliczonego bogactwa? Wszystko zależy od tego, jak rozumiemy słowo "bogactwo". Jeżeli uznamy, iż prawdziwym skarbem jest dla nas satysfakcja płynąca z udziału w niesamowitej międzynarodowej przygodzie, to mamy dla Was dobrą wiadomość :D - ukryte skrzynie i skrytki znajdują się zaraz pod naszymi nosami!
Na naszym kolejnym spotkaniu mieliśmy okazję poznać współczesnego odkrywcę i łowcę przygód - Piotra Piastowskiego. Opowiedział nam on o swoim nietypowym hobby, czyli o Geocatching'u. Jest to zabawa polegająca na szukaniu przy pomocy nadajnika GPS skrzynek, ukrytych przez innych użytkowników zabawy. Skrytki znajdują się w atrakcyjnych turystycznie miejscach i zawierają dziennik odwiedzin oraz drobne upominki na wymianę. Czasem do skrytek prowadzi prosta droga, a innym razem trzeba wykonać szereg zadań (w których nagrodą są wskazówki), by móc do nich trafić. Obecnie na terenie Polski znajduje się 22157 skrytek.
Geocatching zrzesza odkrywców z całego świata. Jest to zabawa zarówno dla osób starszych, jak i młodych. Aby móc rozpocząć poszukiwania skrytek wystarczy zarejestrować się na stronie www.geocatching.pl.
Piotr jest uczestnikiem zabawy od 2 lat. W geocatching'u najbardziej podoba mu się odczuwane poczucie satysfakcji, gdy w końcu odnajdzie ukrytą skrzynkę :) 


poniedziałek, 13 października 2014

VI ZAJĘCIA: CO POWINIEN ZAWIERAĆ ARTYKUŁ?

Inspiracją do napisania artykułu może być wszystko - zarówno zdarzenia wpływające na losy mieszkańców danego państwa, jak i pozornie błahe sytuacje dnia codziennego. W czasie zajęć dowiedzieliśmy się, co spędza sen z powiek dziennikarzom - znalezienie odpowiedniego newsa i zdążenie z opublikowaniem go w bieżącym numerze gazety. Presja wywierana przez redaktora naczelnego na podległych mu dziennikarzy wynika z goniących ich deadline'ów. Pomimo nerwów, towarzyszących pisaniu artykułu, reporter musi pamiętać o kilku ważnych elementach, które musi zawierać jego tekst. W przeciwnym razie gazeta zostanie wydana bez jego materiału...




Sukces artykułu oraz jego ciepłe przyjęcie przez redaktora jest uzależnione od prostego zestawu pytań. Odpowiedzi na nie muszą być zawarte w tekście, by móc spełniać wymagania stawiane przez wydawcę. Złoty klucz do sukcesu przedstawia się następująco: 

KTO?  CO?  GDZIE?  KIEDY?  DLACZEGO?  PO CO?  JAK?

Wydaje się to oczywiste, prawda? Są to pytania niezbędne do rzetelnego przedstawienia konkretnego zdarzenia. Na zajęciach naszym zadaniem było obejrzenie filmiku, w którym pojawili się dwaj młodzi chłopcy, starsza pani oraz kierowca mercedesa. Nastoletni chłopcy jeździli na deskorolkach, natomiast babcia stała przy przejściu dla pieszych. Kierowca luksusowego samochodu zatrzymał się przed pasami, jednak starsza pani ani drgnęła. Mężczyzna zatrąbił klaksonem, co wyrwało babcię z letargu. Babinka weszła na pasy, a kierowca jeszcze kilkukrotnie nacisnął klakson. W odwecie, starsza pani uderzyła swoją siatką w samochód. W aucie otworzyła się poduszka powietrzna, a zdenerwowany kierowca zaczął odpinać pasy bezpieczeństwa… W tym momencie film się urwał i naszym zadaniem było wyobrażenie sobie, co stało się dalej. Tę wyobrażoną sytuację mieliśmy opisać w artykule, korzystając ze „złotych pytań”.  





Następnie mieliśmy okazję przeprowadzić wywiad ze świadkami tego zdarzenia: nastoletnimi chłopcami, starszą panią, kierowcą oraz dwójką policjantów. Trzeba przyznać, że nasi koledzy i koleżanki po mistrzowsku wcielili się w powierzone im role ;). Okazało się, że możliwość przeprowadzenia wywiadu ze świadkami jest nie lada gratką dla prawdziwych reporterów. Jest to bowiem okazja do zweryfikowania informacji, bądź wzbogacenia ich w interesujące nas szczegóły. Ważnym pytaniem, o którym całkiem zapomnieliśmy, było spytanie się o wiek świadków oraz spytanie o możliwość zamieszczenia ich zdjęcia w gazecie. Najwidoczniej to, co jest oczywiste nie zawsze wpada od razu do głowy ;D. „Złote pytania” zapisaliśmy sobie na fiszkach i pozostaje nam jedynie ćwiczyć, ćwiczyć i jeszcze raz ćwiczyć ;).